субота, 13. април 2013.

LAJKOVAČKA PRUGA

sl. 1 Nacrt Železničke stanice

          Železnička stanica u Lajkovcu napravljena je 1908. godine prolaskom prvog voza na pruzi Zabrežje - Valjevo. Ukrštanjem pruge Mladenovac - Valjevo, ova stanica dobija na izuzetnom značaju.
          
         Ova železnička stanica bila je najveća robno - putnička stanica uskog koloseka za železnički saobraćaj u Jugoslaviji. U njoj su se ukrštale pruge: Beograd - Obrenovac - Lajkovac - (Čačak - Užice - Sarajevo - Dubrovnik - Zelenika) i Mladenovac - Lajkovac - Valjevo. Stanica je posedovala 15 glavnih koloseka, 8 garažnih koloseka i zaokretnice i 49 skretnica. Od skretnice 26, počinjala je Železnička stanica Lajkovac (Spoljna), koja se nalazi na pruzi ka Valjevu (pravac jug). Ukupan broj koloseka u ove dve stanice bio je 41. U okviru Glavne stanice Lajkovac bilo je više službi za organizovanje železničkog saobraćaja, od telegrafske do Zavoda za održavanje vagona i vozova, okretnice u ložionici i vodotornja (Buzometar), jedinog te vrste sačuvanog u Srbiji.

sl. 2 Vodotoranj (Buzometar) koji se nalazi na Glavnoj stanici u Lajkovcu

          Godine 1968. pušten je u rad deo Barske pruge normalnog koloseka, na novoj trasi od Beograda preko Stepojevca i Lajkovca do Valjeva, ali je krak uskog koloseka Lajkovac - Čačak do 1969. godine ostao u funkciji. Poslednji voz, popularni Ćira, sa Železničke stanice Lajkovac prema Čačku uskom prugom, otišao je 31. decembra 1969. godine. Pruga Lajkovac - Mladenovac za putnički saobraćaj je ukinuta 1971. godine ali je u svrhe teretnog saobraćaja postojala još 11 godina, do 1982. godine.

sl. 3 Ćira 85 - 012

          Danas je Železnička stanica u Lajkovcu, stanica prolaznog tipa na elektrificiranoj i pruzi normalnog koloseka relacije Beograd - Bar. Zaustavna je za sve vrste putničkih vozova koji voze na pomenutoj relaciji. Poseduje 4 glavna koloseka i 4 slepa koloseka, koja su ujedno povezana sa lajkovačkom ložioncom. U okviru nje nalazi se i 3 perona, sa spoljnom i staničkom čekaonicom. Vodotoranj (Buzometar) je vidljiv sa oba pružna pravca.

sl. 4 Nekadašnji izgled stanice u Lajkovcu


          Od Lazarevca prema Lajkovcu postajale su dve trase, jedan uskog i druga normalnog koloseka. Nova trasa barske pruge prema Lazarevcu skratila je put od Beograda jer nije išla zaobilazno preko Obrenovca, a osim toga na toj trasi je i Rudarski basen "Kolubara" što je svakako imao najveći uticaj za ovu trasu. Trasa barske pruge od Lajkovca prema Valjevu išla je skoro 100% trasom uzane pruge, pa su i stanice Slovac i Divci ostale iste. Danas od stanice Vreoci postoji dvokolosečna pruga prema TE Obrenovac dužine oko 20 kilometara i u vlasništvu je TE, a koristi se za transport uglja do termoelektrane. 

sl. 5 Okretnica vozova kod ložionice

          Prolaskom uzane pruge kroz Lajkovac povukao je sa sobom dolazak kvalifikovanih radnika, pre svega iz Vojvodine i Slavonije u Lajkovac, tako da je Lajkovac bio pa i danas ostao multinacionalna varoš. Spoljna stanica se najviše koristila za ranžiranje u teretnom saobraćaju ali je ukinuta prolaskom pruge normalnog koloseka. Inače popularni naziv za Spoljnu stanicu bio je "Triangla".

sl. 6 Železnički čvor sredinom šezdesetih godina

          Na koloseku 1 nalazio se tovarni profil, dok se na drugom koloseku nalazila jama za pregledavanje lokomotiva i ovaj je kolosek bio izlazni prema Valjevu. Treći kolosek je bio prolazni kolosek iz smera Beograd - Čačak dok je četvrti kolosek bio ulazni iz pravca Mladenovca. Lajkovača stanica je bila ukupne dužine 6.336 meatara. Sve to govori o njenoj veličini.

sl. 7 Ovako danas izgleda stanica u Lajkovcu


           Za Lajkovačku prugu najviše ljudi je čulo zbog čuvene narodne pesme koja nosi naziv "IDE MILE LAJKOVAČKOM PRUGOM". Mile, naš junak iz pesme doprineo je na popularnosti Lajkovačke pruge. 


           Hvala na pažnji!






Нема коментара:

Постави коментар